Program comenzi: L-V 08:00 - 18:00

Comenzile se fac pe site, nu putem prelua comenzi telefonice!

Program comenzi: L-V 08:00 - 18:00

Comenzile se fac pe site, nu putem prelua comenzi telefonice!

Dimensiune anvelope:

Sezon:

Producator:

Dimensiuni uzuale:

Tip janta:

Dimensiune jante:

Producator:

Dimensiune anvelope:

Destinatie:

Utilizare:

Producator:

Dimensiune anvelope:

Camera:

Producator:

Dimensiune anvelope fata:

Dimensiune anvelope spate:

Producator:

Sezon:

Alfabetul anvelopelor, de la A la ... S


Este destul de evident ca atunci cand ne dorim confort, dar mai ales siguranta la volan, alegerea anvelopelor potrivite si corect adaptate conditiilor climaterice este un aspect esential. Iar pentru ca alegerea sa fie una responsabila si corecta, este important sa facem alegerea in deplina cunostinta de cauza. Sfatul specialistilor este necesar, la fel si respectarea specificatiilor tehnice recomandate de producatori pentru fiecare tip de vehicul in parte.

Celor pentru care siguranta nu este o optiune ci o imperativitate, le stam oricand la dispozitie cu sfaturi pertinente, dar si cu produsele potrivite nevoilor lor specifice. Mai multe detalii, aici: https://www.anvelocors.ro/ . 
Iar voua, tuturor celor pasionati sau interesati sa aflati mai multe despre anvelope, v-am pregatit, mai jos, o lista cu o varietate de notiuni si simboluri asociate acestora: 

*

Simbolul “*” este prezent pe anvelopele concepute special (OEM) pentru modele de masini BMW, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Acvaplanare

Apare in momentul in care apa, aflata sub anvelopa, nu poate fi ghidata spre suprafata din profilul cauciucului. Cauciucul va “plana” acum pe pelicula de apa ceea ce poate duce spre o manevrare defectuoasa a autovehiculului iar ulterior impinsa de energia cinetica. Acvaplanarea se evidentiaza prin manevrarea prea usoara si rotile aflate in miscare concomitent cu supraturarea motorulului si sunetul specific al apei ce se aude de sub masina. In cazul in care are loc acvaplanarea, soferul nu trebuie sa franeze brusc, ci sa apese ambreiajul si sa mentina volanul in directia de mers, deoarece rotile nu au voie sa se blocheze sau sa fie virate in momentul in care intrati in contact cu corasabilul. Soferii care conduc masini automate ar trebui sa se concentreze la viraje si sa nu incerce sa schimbe viteza. Pe timp de ploaie: conduceti prudent!

Adancimea minima a profilului

Pentru autoturismele, camioanele si motocicletele din Europa adancimea minima admisa se aplica la 1,6 mm. Acest minim trebuie sa fie mentinut pe toata suprafata anvelopei. Cand aceasta adancime este atinsa, creste distanta de franare pe carosabilul umed si creste riscul acvaplanarii - distanta de franare se dubleaza comparativ cu o anvelopa noua. Din motive de siguranta anvelopele de vara trebuiesc inlocuite cand adancimea minima a profilului atinge 2 mm, la anvelopele de iarna 3 mm iar pentru anvelopele late 4 mm.

Aderenta

Aderenta descrie capacitatea rotilor unui autovehicul de a mentine contactul cu banda de rulare a carosabilului. Aderenta in conditii meteorologice de iarna, se mentine datorita unei tehnologii cu lamele si amestecului de cauciucuc special.

AM8

AM8 reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

AM9

AM9 reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

AMP

AMP reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Ampatament

Ampatamentul rotilor reprezinta distanta dintre axul fata si axul spate a osiilor, masurat din centrul fiecarei roti. O lungime relativ mare a ampatamentului, ofera conditii mai bune in interiorul autovehiculului, o distanta mica intre roti si restul caroseriei, imbunatateste mersul pe drum drept si reduce oscilatiile caroseriei. Deoarece amortizarea este mai buna la autovehiculele cu ampatament mai mare, creste confortul la drum. Ampatamente mai scurte maresc manevrabilitatea unui autoturism, un control si o stabilitate mai buna in curbe.

AMS

AMS reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Aston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Anvelopele asimetrice

Prin anvelopele asimetrice se intelege faptul ca nu exista anvelope pentru partea stanga sau partea dreapta a unui autovehicul. Cand sunt montate, pot da impresia ca nu sunt puse corect. Trebuie acordata mare atentia la inscriptiile de pe lateralul anvelopei pentru a le monta corespunzator.

Anvelope DA

Acestea reprezinta anvelopele care sunt considerate "devalorizate" de catre producator in urma defectelor optice, ele fiind marcate cu DA. Aceste defecte pot totusi sa nu prezinte nici o influenta asupra proprietatilor de utilizare.

Anvelopele de tip diagonal

Sunt acele anvelope care au fibrele de intarire aranjate in directia de mers a vehiculului. Sunt cunoscute si drept anvelope BIAS si pot fi dotate cu camera sau fara. Aceste anvelope au 2 sarcini: In primul rand intaresc peretele lateral al anvelopei si impiedica astfel umflarea si spargerea acesteia. In al doilea rand, intaresc suprafata de mers si stabilizeaza rotile pentru a impiedica trepidatile. Bineinteles este foarte importanta mentinerea si controlarea presiunii in pneuri deoarece, poate duce la spargerea cauciucului, la inrautatirea conditilor de drum si siguranta mai redusa la condus cand presiunea aerului face ca rotile sa trepideze. Carcasa acestor anvelope este compusa din diferite tesaturi: bumbac, imitatie de matase, nailon - firele find transversal aranjate. Anvelopele de tip diagonal sunt mai comportabile si mai putin zgomotoase decat anvelopele de tip radial. 
Anvelopele de tip diagonal cu corduri BIAS reprezinta stadiu preliminar al anvelopelor de tip radial. Carcasa anvelopei este inca de tip diagonal, dar isi ia forma initiala datorita cordului deobicei compus din kevlar. Materialele folosite sunt: deseori nailonul sau imitatie de matase cu corduri de kevlar.
Acest tip de cauciuc este marcat cu B (de la cordurile BIAS) la descrierea marimii cauciucului.

Anvelope de tip radial

In interiorul carcasei anvelopei se afla cordurile de întărire din cauciuc asezate in unul sau mai multe randuri, radial, din partea stanga in directia de mers a anvelopei. Inainte anvelopele de tip diagonal erau cele comune.

Anvelope low-profile

Sectiunea anvelopei descrie raportul dintre inaltimea marginii si latimea benzii de rulare. Pneul balon din anii '20 avea un raport inaltime-latime de aproape 1:1 fata de pneurile low-profile care au un raport 0,25:1. Se vorbeste despre pneuri low-profile atunci cand raportul dintre inaltimea cauciucului si latimea lui este mai mica de 80%.

Anvelope PR

Ply Rating (numarul pliurilor din care este construit un cauciuc). Este un marcaj folosit numai pentru autoutilitare, desemnand diferite clase de greutate admise. In trecut, cu acest marcaj erau denumite pliurile carcasei cauciucului. O anvelopa cu marcajul 8 PR are o clasa de greutate mai mare decat o anvelopa marcata cu 6 PR.

Anvelopele pentru curse

Acestea sunt anvelope care sunt special concepute pentru a fi folosite pe masini de curse.

Anvelopele resapate

Anvelopele resapate sunt o alternativa ieftina pentru soferii cu un buget mic, care totusi nu vor sa renunte la o calitate buna. Producerea acestor cauciucuri are loc printr-un proces special prin care cauciucurile primesc un strat de cauciuc nou pe banda de rulare. Cauciucurile resapate sunt din ce in ce mai prezente pe piata fiind oferite de producatorii premium la preturi mici. Cauciucurile resapate sunt prodse intr-o gama larga, in diferite dimensiuni si pentru toate anotimpurile.

AO

AO reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Audi, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Arc lamelar

Arcurile lamelare aranjate plat consta din unul sau mai multe randuri (lamele), avand uneori straturi intermediare de benzi din zinc sau cauciuc pentru a evita zgomotul. Punctul de presiune se afla in mijlocul acestei structuri, astfel incat se produce compresie sub sarcina. Aceste lamele sunt dificil de utilizat la autoturisme.

ASC+T

Controlul automat al stabilitatii si tractiunii (ASC+T) previne derapajul rotilor oferind nu numai stabilitate la condus ci si previne uzarea prea rapida a cauciucurilor. Pana la o viteza de 40 km/h sistemul ASC+T poate construi o franare in cuplu, asta insemnand ca rotile afectate sunt infranate. In cazul in care viteza este de peste 40km/h, se va taia alimentarea la motor, ducand astfel la o siguranta calitativ imbunatatita la condus.

B

B reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

B1

B1 reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

BC

BC  reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

BL

BL reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de autovehicule, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

BLT

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre usor iesite in exterior fata de nivelul normal al partii laterale a cauciucului (Raised Black Lettering/Letters).

BSL

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre usor zimtate (Black Serrated Letters/Lettering).

BSS

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).

BST

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).

BSW

Reprezinta un design special al partii laterale aflat in exteriorul anvelopei, specificand o anvelopa care poseda caractere simple negre (Black Sidewall).

Cauciucuri pentru toate anotimpurile (Allseason)

Pentru autoturisme, alaturi de anvelopele de vara si iarna, sunt oferite si anvelope pentru "toate anotimpurile" - anvelope ce pot fi folosite atat vara cat si iarna. Anvelopele pentru toate anotimpurile trebuie sa fie etichetate cu marcajul "M+S" la fel ca anvelopele de iarna, iar majoritatea producatorilor folosesc in denumirea profilelor "All-Weather" sau "All-Season". Poseda un logo pe partea laterala reprezentand fie un fulg de nea, o frunza, soare si picaturile de ploaie, simbolizand diferitele conditii meteorologice. Desigur, aceste anvelope reprezinta un compromis si nu ating nivelul de manevrabilitate in conditii meteo extreme (caldura sau frig extrem).

CN

Anvelopele ce prezinta marcajul “CN” pe partea laterala sunt anvelope fabricate in Republica Populara Chineza (China).

Compusi de cauciuc

O anvelopa poate avea in compozitie aproximativ 16 amestecuri diferite de materiale din cauciuc. Totusi, compozitia exacta din care anvelopa este fabricata ramane un secret al fiecarui producator in parte. In general, pentru producerea unui cauciuc de calitate superioara sunt necesare intrunirea anumitor cerinte: abraziune scazuta, rezistenta ridicata la rupere, rezistenta dinamica, rezistenta la alunecare, etanseitate si rezistenta compozitiei in timp.

DSB

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate amplasate in diagonala (Diagonal Serrated Band).

Echilibrare

Adaugarea unor “greutati” pe janta, respectiv la buza jantei pentru a asigura concentricitatea rotii. Rotile echilibrate necorespunzator compromit anvelopele, rulmenti si suspensiile. Acest lucru duce la o rulare neuniforma a rotii si astfel se creaza vibratii ale autovehiculului la anumite viteze. Rezultatul este reducerea contactului cu solul, anvelopele "sar” ducand la cresterea uzurii pneurilor si telescoapelor. La echilibrarea statica si dinamica se plaseaza exact pe janta o contragreutate.

ECOIMPACT

Sistem specific anumitor modele de anvelope Pirelli avand ca avantaj o economisire a energiei si reducere a consumului de carburant.

EL

Reprezinta marcajul “Extra-load”, specificand anvelope ce sunt ranforsate si avand un indice de incarcare crescut. Rotile ranforsate sunt destinate transporturilor de marfa. Se pot recunoaste dupa denumirea “RF” (reinforced, ranforsat, intarit) sau “XL”. Se folosesc la dubite, microbuze, SUV-uri. Este necesara o presiune mare a aerului pentru a avea o capacitate mare la rulare.
Atentie! "RF" este folosit de anumiti producatori de anvelope si pentru 'Runflat' (Ex: Michelin).

EMT

Prescurtare folosita pentru o anvelopa cu capacitati de “Tehnologie cu mobilitate extinsa “ (EMT) - anvelopele run-flat. Anvelopele EMT pot chiar si dupa o pierdere completa a presiunii aerului sa parcurga distanta de pana la 80 km, folosind o viteza de maxim 80 km/h. Acest avantaj este suficient pentru a ajunge in siguranta la cel mai apropiat service-auto sau distribuitor de anvelope.
In cazul in care se intampla sa aveti pana, dati atentie cauciucului deoarece datorita posibilelor defecte pot avea loc diverse incidente.

ENWL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii ce folosesc litere albe ingustate (Extra Narrow White Lettering/Letters).

F

F reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Ferrari, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

FP

Protectie speciala pentru janta (Fringe Protector).

FR

Tip de protectie speciala pentru janta (Felgenrippe).

FSL

Protectie speciala pentru janta (Felgenschutzleiste).

G/S

Reprezinta un design special pe lateralul anvelopei aproape de marginea jantei. Acestea sunt pneuri ce poseda dungi aurii pe partea laterala. Prescurtarea vine de la Golden Stripe (Linie aurie).

G1

G1 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Renault, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

GRNX

Sistem specific al anvelopelor Michelin, avand avantajul de a economisi energie si de a reduce consumul de combustibil.

Inaltimea marginii anvelopei

Inaltimea marginii unei anvelope este proportionala cu latimea anvelopei. Asta inseamna ca pentru o dimensiune a anvelopei de 175/70 R 13 S, cifra 70 (70% din latimea anvelopei) indica inaltimea anvelopei - acestea fiind cunoscute si drept anvelope din “seria 70”. In prezent exista serii de la 80 la 25. Incepand cu o valoarea mai mica de 55 anvelopele sunt denumite si "pneuri late".

Invelisul anvelopei

Cunoscut si sub denumirea de "carcasa", invelisul anvelopei asigura coeziunea pneului. Actualmente acest invelis este format din anumiti compusi de fibre sintetice.

J

J reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Jaguar, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Jante

Jantele reprezinta partile fabricate din metal, aluminiu sau aliaj pe care sunt montate anvelopele. In general pentru pentru fabricare lor este utilizat otelul, insa sunt multe modele speciale fabricate din aluminu sau aliaje, care ofera un aspect mai placut, au o mai buna rotatie si reduc greutatea maselor neamortizate asupra vehiculului.

JRS

JRS reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Jaguar, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

K1

K1 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Ferrari, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de autoturisme, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

L

L reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Lamborghini, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Lamele

Reprezinta canale fine la suprafata benzii de rulare al unui cauciuc. La anvelopele de iarna acestea cresc de exemplu tractiunea in timpul accelerarii si siguranta in timpul franarii. Cerintele necesare pentru o aderenta mai buna la conditiile de iarna sunt necesare mai multe lamele care asigura o tinuta stabila a autovehiculului.
Fata de cauciucurile de vara, cele de iarna au in plus:
- O aderenta mai buna;
- O forta de franare si o tractiune mai buna;
- Un raspuns mai rapid al autovehiculului in momentul in care rotile se vireaza;
- O tinuta la drum mai stabila;

Lanturile pentru zapada (antiderapante)

Lanturile pentru zapada imbunatatesc tractiunea si aderenta pe timp de iarna, putand fi folosite doar pe drumuri acoperite de zapada si gheata. Lanturile antiderapante de calitate sunt fabricate de obicei din otel calit si diferite aliaje (mangan sau nichel). Modelul in care zalele sunt aranjate de obicei in zig-zag, "diamant" sau tip "scara" (forme dreptunghiulare) - modelul de tip diamant oferind cea mai buna performanta. Cand conduceti avand montante lanturile pentru zapada e recomandat sa faceti acest lucru la o viteza redusa.

LS

LS reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Lotus, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

LT

Simbol plasat inaintea dimensiunii anvelopei reprezinta un tip de cauciucuri ranforsate folosite in general pentru vehicule comerciale - cum ar fi utilitarele, camioane mici si anumite vehicule 4x4 (Light truck).

M3

M3 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini BMW M3, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Marcaj fata / spate

Marcaj specificat de catre producator pentru a facilita montajul corect al anvelopelor - cele cu marcajul "front" se vor monta pe partea din fata iar cele cu marcajul "rear" se monteaza pe partea din spate.

Marcajul M+S

Marcajul "M+S" - intalnit si sub forma M&S, M.S - este o notare standardizata care semnifica faptul ca anvelopele ce o poarta ofera aderenta suficienta pe suprafete acoperite cu noroi, zapada si gheata pentru a asigura o rulare in conditii de siguranta. Anvelopele M+S (mud and snow = noroi si zapada) cu "fulg de nea" reprezinta un standard ridicat de calitate.Anvelopele de iarna au pe langa marcajul M+S si un altul constand intr-un fulg de nea si un munte cu trei piscuri, asa numitul simbol alpin.

Marcajul M/C

Marcajul M/C indica faptul ca aceasta este o anvelopa pentru motocicleta. Acest semn este obligatoriu a fi prezent pe partea lateral-exterioare a cauciucului.

Marcajul pe anvelope

Urmatoarele valori pot fi citite de pe anvelopele marcate : de exemplu 195/ 50 R 15 82 V, unde 195 = latimea anvelopei in mm, 50 = raportul dintre inaltimea si latimea anvelopei ( aici 97,5 mm), R = Constructia anvelopei (Radiala), 15 = Diametrul jantei in inch, 82 = Indicele de greutate (Capacitatea de transportare in kg), V = Indicele de viteza (Simbol de viteza).

MC

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini McLaren, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

MC1

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini McLaren, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

MFS

Tip special de protectie pentru janta (Mit Felgenschutzleiste).

MFSL

Aceasta abreviere reprezinta marcajul pentru "protectia laterala a jantei" (din germana: "mit Felgenschutzleiste"), prevenind ca rotile sa se loveasca de alte suprafete in viraje - de exemplu borduri, etc.

ML

Aceasta abreviere este folosita la anvelopele produse pentru utilizari speciale - masini de mare tonaj, in constructii si exploatari forestiere (in engleza: Mining and Logging). A nu se confunda cu prescurtarea alternativa ML ce provine din germanul " Mit Leiste" - anvelope ce poseda un cant protector din cauciuc pentru a proteja latura jantei.

MO

Reprezinta anvelope special concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

MO Ext.

Reprezinta anvelope ranforsate special concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

MO1

Reprezinta anvelopele concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

MOE

Reprezinta anvelope special concepute pentru modele de masini Mercedes-Benz, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

MST

Dupa montarea acestei anvelope, aceasta pare sa aibe dimensiuni mai mari decat cele date de producator.

Muchia anvelopei

Muchia cauciucului este definita ca peretele lateral al anvelopei. Aceasta influenteaza manevrarea si confortul in timpul conducerii.

N0

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

N1

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

N2

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

N3

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

N4

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

N5

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

N6

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Porsche, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

NHS

Anvelope speciale, nerecomandate pentru circularea pe drumuri publice (prescurtare pentru "Not for Highway Service").

Numarul DOT

Prescurtarea DOT este o combinatie de cifre si litere, standardizata de Ministerul Transporturilor din SUA (Department of Transportation) si prevede in multe state o serie de cerinte pentru realizarea unei anvelope. DOT inseamna ca anvelopa indeplineste sau chiar depaseste cerintele de siguranta impuse de Ministerul Transporturilor al SUA. 
Exista o serie de specifiicatii sub forma unor coduri pentru construirea unei anvelope, specificatii care se gasesc pe peretele exterior al acesteia. De obicei este scrisa data fabricatiei in cifre. Spre exemplu “327” reprezinta a 32-a saptamana a anului 1997. Incepand cu anul 2000, data fabricatiei anvelopelor este redata in 4 cifre de exemplu “1602”, reprezentand a 16-a saptamana a anului 2002.

NW

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe inguste - (Narrow White Wall).

NWS

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe inguste - (Narrow White Stripe).

NWW

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe inguste - (Narrow White Wall).

OBL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre conturate - (Outlined Black Lettering/Letters).

OGL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii aurii conturate - (Outlined Golden Lettering/Letters).

Operatia de transmitere/echilibrare

Se refera la rotirea diferita a rotilor in timp ce axele sunt in miscare. In curbe, rotirea diferita a rotilor apare inevitabil deoarece rotile unei axe au de parcurs distante separate. In momentul virajului intr-o curba, roata exterioara se roteste mai repede decat cea interioara. Pentru aceasta diferenta in rotire a rotilor este de vina si asa numita “roata con”. Aceasta permite rotirea unei roti si ghideaza puterea spre roata cu o tractiunea mai buna.

ORBL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre conturate si usor proeminente - (Outlined Raised Black Lettering/Letters).

ORWL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate si usor proeminente - (Outline Raised White Lettering/Letters).

OWL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate - (Outline White Lettering/Letters).

OWLS

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate - (Outline White Lettering/Letters Size).

OWT

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii albe conturate - (Outline White Lettering/Letters).

P

Acest marcaj este prezent pe anumite anvelope destinate pietei din America de Nord, specific pentru autoturisme (passenger-car tire).

P Zero Label

Marcaj prezent pe anvelopele fabricate de catre Pirelli, facand parte din seria "P Zero - Nero, Rosso".

Pneuri de joasa presiune

“Anvelopele de tip balon” mai sunt cunoscute si ca anvelope de joasa presiune. Aceste anvelope permit o suspensie buna, dispunand de un volum de aer si o elasticitate mare, dar caracteristicile slabe sunt evidente la viraje.

Profilul anvelopelor

Siguranta autovehiculului si a pasagerilor, mai ales pe carosabil umed, namol sau zapada, tine de profilul anvelopelor, mai ales de adancimea acestuia. Anvelopele noi pentru autoturisme, au o adancime de circa 9 mm. Conform legislatiei in vigoare, este admisa o adancime de minim 1,6 mm. Aceasta adancime poate fi verificata cu ajutorul indicatorului de uzura care este marcat pe cauciuc cu TWI. Daca este foarte vizibil si se afla la adancimea cu profilul anvelopei, s-a atins adancimea de 1,6 mm. Expertii sfatuiesc ca anvelopele la autoturisme sa fie schimbate cand se ajunge la o adancime de 2 mm, anvelopele late sa fie schimbate la 3 mm iar anvelopele de iarna isi pierd eficacitatea la un profil de 4mm. Un conducator auto care foloseste anvelope ce au depasit limitele admise, nu actioneaza impotriva legii dar risca sa-si piarda asigurarea in cazul unui accident provocat din vina acestuia.

PSWW

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei (Pinstripe Whitewall).

RBL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre usor proeminente (Raised Black Lettering/Letters).

RBT

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre usor proeminente - (Raised Black Lettering/Letters).

Recanelare

Prin recanelare se intelege procesul de realizare a unor caneluri noi in banda de rulare uzata pana aproape de baza acestuia, proces practicat pentru vehiculele comerciale. Indicat este ca recanelarea sa fie facuta intr-un atelier profesionist atunci mai sunt minim 3mm din "sculptura" originala a profilului prelungind durata de exploatare a anvelopelor - o recanelare prea adanca poate provoca distrugerea prematura a anvelopei. Recanelarea nu este recomandata daca banda de rulare prezinta urme mari de deteriorare.

RED

Anvelope ce au peretele lateral de culoare rosie - (Red Sidewall).

Red Letter

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare rosie - (Red Lettering/Letters).

Rezistenta la rulare

Rezistenta la rulare descrie puterea necesara pentru a pune rotile unui autovehicul in miscare. Anvelopele de iarna au un profil mai adanc si mai dur decat cele de vara, avand o rezistenta mai mare la rulare. Si incarcatura si presiunea anvelopelor au o influenta asupra rezistentei. Daca rezistenta scade cu 10%, consumul de combustibil scade si el cu 2%.

RF, reinf

Anvelope ranfosate cu un indice de greutate crescut - (Reinforced).

RO1, RO2

Reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Audi, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

ROBL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre usor proeminente si conturate - (Raised Outlined Black Lettering/Letters).

ROWL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare alba usor proeminente si conturate - (Raised Outline White Lettering/Letters).

RPB

Tip de protectie speciala pentru jante - (Rim Protection Bar).

RRBL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare alba usor adancite si usor proeminente - (Recessed Raised Black Lettering/Letters).

RSB

Design special al anvelopei, inscriptiile sunt hasurate in cadrul benzii de rulare a anvelopei - (Raised Serrated Band).

Runflat

Respectivul tip de anvelope beneficiaza de flancuri laterale intarite, care ii permit soferului sa ruleze in continuare desi anvelopa a survenit avarii. In functie de gravitatea avariei, soferul poate sa ajunga in siguranta la destinatie sau macar pana la primul service.

RWL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii de culoare alba usor proeminente - (Raised White Lettering/Letters).

SBL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii negre hasurate - (Serrated Black Lettering/Letters).